Startpagina

Links

Foto´s

Sponsors

Op zaterdag 18 juni 2018 richt WTC "De Tijgers" Eindhout voor de 1ste keer bij hun organisatie 2 Classics in, n.l. de "Tijger Cycling Classic" en de "Tijger Bike Classic".

De voorgaande jaren behaalde de club meerdere successen met de bekende Ludo Dierckxsens- en Jan Bakelants Classic, toertochten voor wielertoeristen.

Vanaf juni 2012 werd de organisatie opgenomen bij de "Heroica Classics", de toporganisatie bij de Vlaamse Wielrijdersbond.

Omdat wij bij de organisaties van de VWB ook actief zijn als mountainbikeclub, gaan we in 2018 gelijktijdig op dezelfde datum een MTB tocht organiseren.

Programma 2018:

Recreatieve tocht van 30 km: (Hm: 88 m)

Deze afstand is geschikt voor iedereen, zowel recreanten als voor wielertoeristen. Het parcours loopt over goed

verharde wegen langs de Groenpoort naar Tessenderlo en verder door de bosrijke gebieden langs autovrije wegen

naar Gerhagen en Averbode. Aan taverne Den Eik gaat het door een natuurgebied naar Veerle-Heide en het kleine

gehucht Varendonk. Vanaf taverne 't Laak loopt het parcours terug naar Eindhout via Blaardonk en Trichelhoek

langs zeer rustige wegen. Een aanrader voor degenen die van een mooi landelijk tochtje willen genieten.

Voor de getrainde fietsers en dames is er de 65 km: (Hm: 297 m)

Dit is de ideale afstand van de "Lady Fun Cycling Tour". Het parcours verloopt zoals andere afstanden naar

Tessenderlo waar de eerste helling de "Russelenberg" ligt te wachten. Verder gaat het door een bosrijk

gebied richting Engsbergen en Schaffen met de beklimming van de Molenberg, een smalle holle weg. Langs de

Sint-Jansberg in Zelem gaat het vervolgens naar Zelk en Loksbergen. Vanaf de splitsing met de andere afstanden

aan de 'Kauwplas' gaat het verder door het mooie en schilderachtige Hageland met onderweg enkele taaie

'kuitenbijters'. Een bevoorrading is voorzien aan het containerpark te Assent. Langs het bedevaartsoord

Scherpenheuvel en de beklimming van de Eggersberg sluit het parcours in Testelt terug aan bij de terugweg

van de andere afstanden.

Voor de betere geoefende sportieveling is er de 85 km: (Hm: 413 m)

Deze tocht heeft dezelfde aanloop als het parcours van de 65-120-145 km, maar na de bevoorrading in

Heide-Linter, gaat het langs rustige autoluwe wegen richting Hoeleden, Glabbeek-Zuurbemde, Kapellen

en Molenbeek-Wersbeek. Na het kerkje van Wersbeek ligt de bekende steile klim van de Wijndries en verder

in Bekkevoort de Schillekensberg. In Schoonderbuken sluit het parcours terug aan bij de terugweg van

de 120-145 km aan de Slangenberg. Mooie tocht door het heuvelachtige Hageland!

Voor degenen die nog iets verder willen, stellen we de 120 km voor: (Hm: 602 m)

Voorbij de 1ste bevoorrading in Heide-Linter verloopt dit parcours samen verder met de 145 km langs Stok, Oplinter,

Wommersom en Hakendover. Na de Boeksberg en de splitsing met de 145 km in Ezemaal gaat het verder over zeer

rustige wegen naar Goetsenhoven, Outgaarden en Hoegaarden. In Hoegaarden sluit het parcours aan bij de

terugweg van de 145 km. Langs landelijke goed verharde wegen gaat het vervolgens naar Oorbeek, Kumtich,

Vertrijk, Breisem en Kerkom. Aan de 'Boerenzaal' in Kerkom is er een 2de uitgebreide bevoorrading voorzien. Verder volgt de klim van de Boskouterstraat (Malendries) en verder naar Binkom. Hier gaat het via de steile Cubastraat naar Kiezegem en Sint-Joris-Winge, via Sint-Marten-Optielt sluit de 120-145 km afstand terug aan bij de 85 km in Schoonderbuken. Dit vernieuwde parcours telde in 2013 en 2014 de meeste deelnemers.

Een aanrader!

Voor de ervaren sportievelingen is de Tijger Cycling Classic (6pt VWB) van 145 km een must: (Hm: 686 m)

Dit parcours loopt doorheen vier provincies, nl. Antwerpen, Limburg, Vlaams- en Waals Brabant. Vanaf de

splitsing in Ezemaal gaat het over de taalgrens naar Hélécine en verder in Waals-Brabant naar Noduwez, Enines,

Molenbais en Huppaye. Hier is een 3de bevoorrading voorzien. Via landelijke wegen door uitgestrekte velden

loopt het parcours verder naar Jauchelette en de klim naar Dongelberg. Via Lathuy en Melin worden

achtereenvolgens de dorpen Gobertange, Saint-Remy-Geest (150 m kasseien) en Sainte-Marie-Geest

aangedaan. In Sainte-Marie-Geest ligt de oude spoorwegbedding van Hoegaarden naar Namen welke is omgebouwd

tot een mooi fietspad. Deze mooie weg wordt gevolgd via Zétrud-Lumay (Zittert-Lummen) over de taalgrens

naar Hoegaarden waar het parcours verder aansluit bij de 120 km.

Tijger Bike Classic (4pt VWB):

Mooi afgepijlde veldtoertocht met parcours van 30 en 50 km langs Zuid-Kempische veldwegen, bossen en zandheuvels. Rijkelijke bevoorrading met sportdrank, water, fruit, koeken en diverse versnaperingen. Zijn ook voorzien: afspuitstand, bewaakte fietsenstalling, douches, technische bijstand en een gezellige après-bike.

Afstanden: 30-50 km

Leden VWB, Vlaanderen Cycling (WBV), VBR, NTFU: 3,00 €

Niet leden: 5,00 €

Starttijd MTB: vanaf 7.00 tot 13.00 u

Algemene informatie:

* Inschrijven, start en aankomst aan de  voetbalkantine van FC Netezonen, Rundershoek 34, 2430 Eindhout-Laakdal.

* Gedetailleerde wegbeschrijving voor iedereen van de verschillende afstanden.

* Goede zichtbare afpijling met de bordjes van de VWB (zwarte pijl met gele

achtergrond).

* Inschrijven kan men ook bij de bevoorradingen te Heide-Linter en in Kerkom bij de Boerenzaal vanaf 8.00 u. Inscannen van de VWB, WBV, NTFU kaarten aan de aankomstplaats te Eindhout.

* De organisatie is erkend als semiklassieker, Heroica Classic en Lady Fun Cycling Tour (6pt).

* Op de afstanden van 65, 85, 120 en 145 km is er bevoorrading voorzien van drank, fruit en versnaperingen.

* Bewaakte fietsparking, gescheiden douches en omkleedruimtes voor mannen en vrouwen.

* WC op bevoorradingen.

* Verrassingsgeschenk voor iedere dame bij aankomst.

* Rode Kruispost wordt voorzien.